dinsdag 11 februari 2014

"IJSPRET", door Steven Buddingh

IJSPRET

Naar overlevering werd ik in de winter van 1938-1939 voor het eerst op schaatsen gezet. Ik werd geboren op 3 januari 1935 in Renkum, in de Dorpsstraat. Ik herinner me dat ik enthousiast voort sukkelde op de schaatsen van grootvader Steven Dorresteijn, geboren 10 november 1861, Werkhoven, provincie Utrecht.
Het waren schaatsjes met grote krullen, die de familie rondgingen en uiteindelijk ergens in Zevenaar of zo roemloos ten onder gingen. De ijsbaan was bij de Melkdam bij de steenfabriek van AriĆ«ns. Wes Beekhuizen schrijft hierover in zijn boek “Groen was mijn dorp”.
Luchtfoto van de RAF gemaakt op 8 september 1944.
Links bovenin staat het gebouwtje van de ijsvereniging
Tussen de Melkdam en de IJsbaan stond de zgn. “ijstent”, een houten gebouw met golfplaten. Toen in de septemberdagen, na de luchtlandingen, tijdens de beschietingen vanuit de Betuwe de eerste daken in Renkum sneuvelden, klommen o.a. wijlen mijn vader Gerrit Buddingh en Lambert Delsink de schoenmaker op het dak om de golfplaten er af te halen, om de eigen daken te repararen. Gerrit was destijds voorzitter van de ijsvereniging “Vooruit”.
Vanuit de Betuwe werd enthousiast met mitrailleurvuur gereageerd waardoor de brave middenstanders letterlijk “hals overkop” naar beneden doken. “Buurman,” zei Lambert Delsink, “dat hebben we d’r goed afgebracht.” “Ja,” zei mijn vader, hartstochtelijk pijproker, ook tijdens de actie, “maar de pijp zou je er bijna door uit gaan”.

Steven Buddingh

Geen opmerkingen:

Een reactie posten